MediaTribe
LinkedIn Instagram

In 7 stappen naar een succesvolle merklancering

 

Hoe ben je zichtbaar voor je doelgroep? Hoe verkoop ik mijn product beter? En welk design versterkt mijn merk?
Als branding bureau geloven wij dat door vanuit je DNA te communiceren je per definitie onderscheidend bent en je loyale klantrelaties creëert. Maar hoe doe je dat? Hoe zet je jezelf op de kaart tussen al die concurrerende bedrijven om je heen?

In het model van MediaTribe hanteren wij de 7 stappen naar het lanceren van een succesvol merk:

Stap 1: Positionering

Hoe zet jij jezelf op de kaart tussen al die concurrerende ‘volkeren’ om je heen? Dan moet je eerst helder hebben wie je zelf bent, je doel bepalen en keuzes maken hoe je het doel gaat behalen. De strategie komt tot stand door de merkwaarden en de merkbeloften. Welke merkbelofte geven we aan welke doelgroepen? Hier gaan we naar op zoek door middel van een ‘Fitfactor’ workshop. Gezamenlijk buigen we ons over doelgroep profielen en over de propositie(s) (merkbeloftes) van jouw bedrijf. Hierin worden de merkwaarden onderzocht en een feitelijke merkboodschap neergezet. Deze boodschap is van zeer groot belang. Door je vast te houden aan de merkbelofte en door de kracht van herhaling (marketing) is het slechts een kwestie van tijd dat jullie merk wordt herkend door de doelgroep. Na afloop van deze workshop verwerken wij alle inzichten en vertalen wij deze naar diverse merkbeloftes.

Stap 2: Bedrijfsnaamontwikkeling

Je naam is een essentieel onderdeel van je merk. Het moet niet alleen aansluiten bij je positionering, het moet ook de juiste energie geven. Het moet de juiste associatie oproepen, een positief gevoel oproepen en eenvoudig uit te spreken zijn.

Waarom is een sterke bedrijfsnaam belangrijk?
Je bedrijfsnaam is vaak het eerste waarmee mensen in contact komen. Mensen maken binnen enkele seconden een associatie en trekken snel conclusies. Een goede bedrijfsnaam moet daarom duidelijk zijn én lekker klinken. Het moet in je hoofd blijven hangen.

Stap 3: Logo en huisstijl

Logo ontwikkeling
Door vanuit je DNA te communiceren ben je per definitie onderscheidend en creëer je loyale relaties. Wanneer het verhaal achter het bedrijf/merk duidelijk is (positionering), hoort hier een bijpassend logo bij. Het bedrijfsverhaal wordt vertaald naar de volgende onderdelen waaruit een logo bestaat: • Kleur • Typografie • Vorm • Pay-off.

Huisstijl ontwikkeling
Elk bedrijf heeft naast het logo een visuele stijl nodig om mee naar buiten te treden. Deze moet herkenbaar zijn en passen bij jouw bedrijf. Onderdelen waar deze huisstijl o.a. in toegepast kan worden zijn: • Digitaal brief- en vervolgpapier (offertes en facturen) • Visitekaartjes  • Digitale email handtekening  • Avatar voor onlinekanalen  • Presentatie slides (PowerPoint/Keynote).

Stap 4: Brandmanual

Een brandmanual is een  visueel spektakel, namelijk een handleiding rondom alle merkeigenschappen! De brandmanual bevat je positionering en branding gebundeld voor al het personeel, zodat iedereen weet waar het bedrijf voor staat en hoe de branding naar buiten gebruikt moet worden.

Waarom een brandmanual?
De informatie uit de brandmanual draagt bij aan de volgende effecten:
  Betekenis geven –>  aan wat je doet als bedrijf
  Richten –>  vasthouden aan de koers van je bedrijf
  Binden –>  van je medewerkers en klanten aan het bedrijf
  Energie geven –>  enthousiasme overbrengen
  Beoordelen –>  van je medewerkers en klanten

Stap 5: Marketingcommunicatie plan

De fundering van de marketing activiteiten!

Middels een strategische sessie gaan we ons verdiepen in de marketing doelstellingen, de KPI’s (prestatie indicatoren). Wat willen wij bereiken met alle marketinginspanningen? Een KPI levert focus op. Welke richting gaan we  op? Gezamenlijk gaan we de kernwaarden en proposities vertalen naar marketingpijlers en marketingfeatures.

Als laatste bespreken we in deze sessie, interessante en bepalende momenten in het jaar. Deze momenten worden vormgegeven door campagnes, om jouw bedrijf extra onder de aandacht te brengen. Doorgaans worden er 3-4 campagne momenten in het jaar bepaald. Het neerzetten en bepalen van de doelstellingen van jullie marketing, de marketingpijlers en de marketingfeatures, zijn de eerste stappen in het marketingcommunicatie plan.

Stap 6: Content/Channel creatie

MediaTribe biedt ondersteuning om de juiste uitstraling van je merk door te voeren in diverse on- en offline media. Wanneer je strategie staat en de contentplanning gemaakt is, moet de content van de campagne vertaald worden naar beeld en tekst. Per kanaal (website, social media, nieuwsbrief, etc.) zal een passende tekst en afbeelding(en) gemaakt worden, die de doelgroep aanspreekt.

Stap 7: Content/Channel management

MediaTribe kan de ontwikkeling hiervan op zich nemen, maar ook de plaatsing en het beheren van de kanalen. Rapporteren en het bijsturen van de campagne is hierbij van belang. MediaTribe zal de gekozen kanalen inrichten en bijhouden.

Deze bedrijven gingen jou voor:

De Eekhoorn

Logo en huisstijl ontwikkeling

Togather

Positionering, branding & activatie

StartVitaal

Logo en huisstijl ontwikkeling

Wil jij meer weten over onze 7 stappen?

Ik neem graag contact met jou op!

Mark van Eijk