MediaTribe
LinkedIn Instagram

"Mark, vraagje! Hoe zou je het vinden als onze bedrijfslogo’s op een formule raceauto komen te staan?"

Vertel !?

Mijn compagnon Stefan raakte in contact met een Zwitserse sportsagent die een Nederlandse jonge karter onder zijn hoede had en die bezig was om een overstap te maken van karten naar de Spaanse formule 4. We hebben het hier over racetalent Kas Haverkort. Een leuke, verstandige, 17 jarige jongen met een goede kop en een enorme drive. Hij straalt zijn plezier in racen op elke mogelijke manier uit. Aangezien er kansen werden gezien in een eventuele samenwerking, was het belangrijk om elkaar beter te leren kennen. Alleen mochten we eerst even onze logo’s van Comeback sports en MediaTribe aanleveren, want er werd alvast een promovideo van Kas op het circuit gemaakt en er was nog ruimte op de auto voor wat mooie logo’s. Voor de duidelijkheid; vanuit Comeback sports behartigen wij de belangen van sporters op diverse niveaus en vanuit MediaTribe zorgen wij voor unieke branding voor zowel merken en bedrijven als sporters en sportclubs.

Formule 4 raceauto

Dus zo geschiedde. Een paar dagen later ontvingen wij een video van Kas op het circuit Spa Francorchamps met onze logo’s pronkend op de zijkanten van zijn formule 4 raceauto.

Nu gaat dit verhaal over Kas en niet zozeer over ons maar met een persoonlijke voorliefde voor mooie auto’s en de vele aandacht voor formule racen sinds Max Verstappen zijn entree in de sport heeft gemaakt, kon ik een enorm gevoel van trots niet ontkennen.

Sportmerketing

Al snel ontvingen we de familie Haverkort op kantoor en meteen werd duidelijk dat we een gedeelde kernwaarde hadden: bevlogenheid. De wederzijdse passie voor de dingen die we doen werkte aanstekelijk. We hebben vanuit Comeback sports onze zienswijze op hedendaagse sportmarketing en sportmanagement uitgelegd en aangegeven dat we die vluchtigheid van: ‘je bent als sporter zo goed als je laatste prestatie’ juist willen tegen gaan door altijd te vertrekken vanuit het DNA van de sporter en daar een herkenbaar merk omheen creëren.

We roepen zelf dan ook trots dat we ons niet bezig houden met sportmarketing maar met sportmerketing!

Duurzame relaties

Voor Kas vinden wij het belangrijk dat hij duurzame relaties aangaat die ook op de lange termijn goed bij hem blijven passen. Het is daarom belangrijk om vanuit zijn persoonlijke merk, met zijn uitstraling en zijn kernwaarden, te vertrekken en zo tot een match te komen met merken en bedrijven die belangstelling hebben voor zijn propositie.

Dat deze strategie ook bij Kas en zijn ouders aansloeg, blijkt wel uit het feit dat ze voor Comeback sports en MediaTribe hebben gekozen, daar waar ze voldoende keuze hadden in andere bureaus, want de belangstelling voor Kas was en is erg groot. Uiteindelijk werd de deal bij het bedrijf van de vader van Kas, Habé lijm- en metselwerken in Hardenberg, beklonken.

Branding

Binnen de familie Haverkort wordt, zowel zakelijk als privé, veel aandacht besteedt aan zichtbaarheid en presentatie. Je moet goed voor de dag komen. Voor mij als ontwerper vanuit MediaTribe een herkenbaar verhaal dus tevens een mooie uitdaging om dit ook voor het persoonlijk merk van Kas te creëren. Ik stel mijzelf vaak als doel om een combinatie te maken tussen de initialen van de sporter en de elementen van de sport. Dit zorgt doorgaans voor de grootste herkenbaarheid en het heeft zo altijd een persoonlijk verhaal. Door de formule racesport te onderzoeken en elementen hiervan te combineren met de initialen K en H, kwam ik uiteindelijk tot een logo waarin zijn initialen zijn verwerkt en dat van bovenaf de herkenning heeft van de voorkant van een formule raceauto. Het sprak Kas direct enorm aan. Na wat finetuning op detailniveau, want Kas blijft Kas (; was zijn logo klaar om gedrukt te worden op zijn raceauto en zijn racepak. Ik kan wel zeggen dat dit letterlijk het snelste logo is dat ik ooit heb gemaakt.

Succes!

Met het logo alleen gaan we de wedstrijd niet winnen. Daarom starten wij vanuit Comeback sports altijd met een Athlete Discovery. Een inspirerende sessie om tot het verhaal, het archetype en de kernwaarden van de sporter te komen. Deze inzichten verwerken we, naast een uniek logo, tot een Hero DNA paspoort. Dit is een spectaculair vormgegeven document in de stijl van het nieuwe merk. In het geval van Kas hebben we zijn uniek vormgegeven racehelm als uitgangspunt genomen voor zijn DNA paspoort. De helm was zo persoonlijk en zo mooi vormgegeven dat we hier niet aan voorbij wilden gaan. Zo is het DNA paspoort qua design eigenlijk een ode aan de helm geworden. Ere wie ere toekomt.

Nu is het aan Kas om zijn droom waar te maken. Races winnen en op het podium terecht komen. Nu nog voor de Formule 4 maar uiteindelijk gaat Kas voor de Formule 1, dat is zijn grootste droom. Tijdens zijn debuut in de formule 4 behaalde hij op het circuit van Navarra tijdens 3 races, 3 keer de eerste plaats. Met recht een droomdebuut.

Ga zo door Kas, je hebt alles aan boord om er een groot succes van te maken!