Alweer het derde deel van onze blogserie over de vijf stappen van MediaTribe. En jawel, ook in dit stuk belichten we net als de vorige twee artikelen (over kernwaarden en archetypen) een aspect van de merkidentiteit, namelijk de purpose, missie en visie. Wat houden ze eigenlijk in? Wat zijn de verschillen? En waarom moet je dit als organisatie helder hebben? Wij leggen het je uit!

Purpose, missie en visie: drie termen die regelmatig door marketingland gonzen. Laten we ze stuk voor stuk ontleden. Te beginnen met de eerste: purpose. Bij MediaTribe beschouwen we dit kortgezegd als de ‘Why’. Waarom is jouw merk er buiten het maken van winst op deze aardbol? Waaruit ontleent het zijn bestaansrecht? De purpose beschrijft dus het hogere doel van een onderneming en vormt een belangrijk onderdeel in het keuzeproces van de consument. Steeds meer potentiële klanten verbinden zich namelijk het liefst aan bedrijven die daadwerkelijk waarde toevoegen aan de samenleving. Door dit als merk trots uit te dragen, weet je ze te raken en voor je te winnen. Maar dit geldt niet alleen voor consumenten. Ook werkzoekenden kijken in de huidige tijd een stuk kieskeuriger naar waar ze graag willen werken. Zij vinden het belangrijk dat ze met hun inspanning voor het bedrijf een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het wel en wee van de wereld. Dit geeft ze een trots gevoel.

‘’De missie is een soort meesterplan om waarde toe te voegen’’

Missie om waarde toe te voegen

De missie is de hoofddoelstelling van een bedrijf. Simpel gezegd de ‘How’. Hoe ga je als onderneming waarde creëren? De missie is dus niet het hogere doel (purpose), maar de opdracht die daaruit voortvloeit. Daarnaast wordt er vaak gesteld dat de missie van een bedrijf voor eens en altijd in beton is gegoten en niet meer kan worden bijgesteld. Maar dit klopt niet. De missie is namelijk meer een soort meesterplan om waarde toe te voegen. Het beschrijft hoe je uiteindelijk bij die stip op de horizon wil komen. Maar het kan dus wel eens voorkomen dat je tijdens dit proces door ontwikkelingen in de wereld erachter komt dat je van je uitgestippelde route naar succes moet afwijken. Op dit moment verandert de missie mee.

Visie als stip aan de horizon

Die stip op de horizon waar we eerder over schreven, dat is de visie. Wat wil je uiteindelijk bereiken, oftewel de ‘What’? Bedrijven vertrekken vanuit een purpose en hopen door middel van een missie hun visie waar te maken. En stel dat dit lukt, hoe ziet dat er dan uit? Zet dat op papier en je hebt je visie.

Cruciaal voor iedere organisatie

Kortom, waar de missie en visie van een bedrijf soms door een continu veranderende wereld worden bijgesteld, is de purpose op zijn beurt juist rotsvast. Het is een onderdeel van het DNA van je bedrijf. Zo begrijp je dat een heldere merkidentiteit, waaronder ook de kernwaarden, een archetype en de tone of voice vallen, cruciaal is voor iedere organisatie. Daarom is het bij ons de eerste stap in ons vijfstappenplan om van slechts een bedrijfsnaam tot een sterk, herkenbaar merk te komen. Snijdt de purpose, missie en visie van jouw onderneming hout en weet je ze moeiteloos op te lepelen? Dan beschikt jouw merk over een sterk fundament voor een succesvolle toekomst. Maar merk je dat je moeite hebt om dit goed in kaart te brengen, dan liggen er voor jouw bedrijf kansen. Wij helpen je graag met het ontdekken en formulieren van een ijzersterke purpose, missie en visie!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Lees meer blogs