Merk archetypen: het karakter van je merk
Waar we in onze vorige blog een lans braken voor het formuleren en uitdragen van kernwaarden, nemen we het in dit artikel op voor een ander essentieel onderdeel van de merkidentiteit: merk archetypen. Ook dit element weet bij veel bedrijven maar geen plekje op de prioriteitenlijst te bemachtigen, terwijl het juist een krachtige bijdrage levert aan je branding en positionering. Maar wat is een merk archetype eigenlijk? En welke voordelen brengt het met zich mee? Je leest het hier!
"Een sterk merk begint vanbinnen: herkenbaarheid ontstaat pas als je weet wie je bent."
Wat zijn merk archetypen?
Archetypen zijn in 1919 geïntroduceerd door psycholoog Carl Jung. Geïnspireerd door denkers als Plato en Cicero, definieerde hij twaalf archetypen die universele karaktereigenschappen vertegenwoordigen. Denk aan de Explorer – die vrijheid en zelfontdekking nastreeft – of de Magician, een optimistische probleemoplosser die transformatie centraal stelt.
Rond de eeuwwisseling maakte het gedachtegoed van Jung zijn entree in de marketingwereld. Merken die zich verbinden aan een archetype zorgen voor herkenning, eenheid en persoonlijkheid. Net als kernwaarden helpen archetypen bij het bepalen van het DNA van een merk en vormen ze een stevige basis voor een consistente en effectieve marketingstrategie.

"Een archetype roept een gevoel van herkenning op bij de doelgroep."
Het effect op cultuur én communicatie
Een archetype vormt samen met kernwaarden, purpose, missie en visie en de tone of voice de merkidentiteit van een organisatie. Daarmee is het niet alleen een marketinginstrument, maar ook een kompas voor interne cultuur.
Waarom dat belangrijk is? Omdat merken die extern iets anders uitstralen dan intern wordt beleefd, aan geloofwaardigheid verliezen. Wanneer je je als jong, innovatief merk profileert, maar een potentiële klant krijgt een afstandelijke medewerker aan de lijn, ontstaat er verwarring – en wantrouwen.
Een profiel voor werving en samenwerking
Een ander voordeel van een helder merk archetype is het inzicht dat het geeft in de gewenste cultuur en de mensen die daarbij passen. Door scherp te krijgen wie je bent als merk, kun je eenvoudig een profiel opstellen waar nieuwe medewerkers bij aan moeten sluiten.
Bovendien werkt het twee kanten op: potentiële werknemers krijgen door het archetype een goed beeld van de bedrijfscultuur en kunnen beter inschatten of ze passen binnen jouw organisatie.
"Een mismatch tussen identiteit en gedrag is de snelste weg naar klantverlies."
Hoe bepaal je je merk archetype?
Het bepalen van een archetype is geen nattevingerwerk, maar vereist ook geen ingewikkelde analyse. Sterker nog: in de kern ben je het archetype al. Het vraagt vooral om een eerlijke blik op de ziel van je merk. Wat maakt jouw merk authentiek? Hoe gedraag je je? Wat is jouw verhaal?
Bij MediaTribe begeleiden we bedrijven in dit verhelderende en waardevolle proces. Samen brengen we in stap 1 van ons vijfstappenplan jouw merkidentiteit in kaart. Dat doen we met o.a. het why-how-what model, kernwaarden, tone of voice en dus ook: het juiste archetype. Zo ontstaat er een merk dat van binnenuit klopt – en dus ook buiten goed werkt.
