Als ondernemer ben je overtuigd van jouw product of dienst. Logisch, je hebt immers al je ziel en zaligheid erin gestopt en keihard gewerkt om het op de markt te krijgen. Eenmaal in dat stadium is klanten vinden geen probleem, maar ze daadwerkelijk aan je binden is een ander verhaal. Klanten hoppen vandaag de dag namelijk met het grootste gemak van het ene naar het andere merk. Maar hoe weet jij ze wél vast te houden?

In de eerste plaats: alles valt en staat natuurlijk met de kwaliteit van jouw product of dienst. Als het in de ogen van de klant geen waarde toevoegt aan zijn of haar leven, ben je kansloos verloren. Maar los daarvan zijn er belangrijke zaken die jouw bedrijf wellicht over het hoofd ziet om klanten wél aan jouw merk te binden. Het uitdragen van een heldere merkidentiteit is er in ieder geval één van. Klanten hechten tegenwoordig namelijk waarde aan het persoonlijke verhaal van een onderneming. Waarom is het merk buiten het maken van winst op deze aardbol? En voor welke normen en waarden staat het?

"Zie jouw merk als een persoon met een karakter die zich voorstelt aan de buitenwereld."

Bijzonder gedachtegoed

Het zijn vragen waar jij als ondernemer je hersenen eens goed over moet laten kraken. Het vergt namelijk een intensief denkproces om de purpose, missie en visie van jouw merk te achterhalen en vervolgens helder op papier te zetten. In die uitdaging hebben wij al meerdere merken mogen helpen. Neem bijvoorbeeld Mienskiep, een producent van eerlijk lamsvlees. Je zou in eerste instantie denken: ‘een lamsvleesverkoper, wat is daar nou bijzonder aan?’, terwijl het bedrijf wel degelijk een bijzonder gedachtegoed heeft. Het is namelijk opgericht vanuit intrinsieke motivatie om goed te zijn voor dieren, de medemens en de natuur om ons heen. Oftewel, Mienskiep voelt zich verantwoordelijk voor een betere wereld. Alleen niemand die het wist. Door dit duidelijk te communiceren, nam hij de doelgroep mee in zijn verhaal, wat leidde tot sterke breinpositie en daardoor meer klanten.

Of een voorbeeld van een totaal ander merk: Sukkiri Spray, een spray dat veelgebruikte sportattributen die niet in de wasmachine kunnen en of moeilijk bereikbare plekjes hebben hygiënisch reinigt en ontdoet van nare geurtjes. Klinkt ook niet bijzonder toch? De visie van het product is ontstaan vanuit het belang van persoonlijke hygiëne. Door de coronapandemie wil Sukkiri Spray bijdragen aan een frisse en hygiëne sportwereld. Dat klinkt al anders, toch?

onderscheidend vermogen

Band voor het leven

Kortom, het maakt niet uit wat voor product of dienst je aanbiedt. Door je als organisatie bloot te geven en de betekenis van jouw merk trots van de daken te schreeuwen, onderscheid je je van partijen die hetzelfde product of dienst aanbieden maar dat nalaten. Een merkidentiteit maakt je uniek. Wat helpt: zie jouw merk als een persoon met een karakter die zich voorstelt aan de buitenwereld.

Zo zorg je ervoor dat klanten je leren kennen, waarna zij automatisch zichzelf hiermee identificeren. Is het een match, dan bouw je een band op voor het leven. De gevolgen daarvan zijn van onschatbare waarde. Doordat klanten zich in jouw merk herkennen, gaan zij sneller overstag en zal jouw conversieratio omhoogschieten. Zijn ze vervolgens tevreden over jouw product of dienst, dan is de kans groot dat ze loyaal blijven en overgaan tot herhaalaankopen. Het eindresultaat: waardevolle klantrelaties en omzetgroei.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin

Lees meer blogs