Onderscheidend zijn in de markt, daar streven we toch allemaal naar? Maar hoe positioneer je jouw merk zo dat je de concurrentie een stap voor bent en natuurlijk blijft? Er zijn tal van modellen die jou op dit onderdeel houvast bieden. Wie een alledaags marketingboek openslaat, komt zo goed als zeker de drie waardestrategieën van Treacy en Wiersema tegen. Wat houdt deze theorie in en hoe passen merken dit toe in de praktijk? We leren je er graag meer over!
De drie waardestrategieën van Treacy en Wiersema helpen bedrijven een keuze te maken welke producten zij aanbieden en welke doelgroep zij daarmee willen bedienen. Door uit te blinken op één van de drie onderdelen, waar we later op ingaan, is de organisatie in staat waarde toe te voegen aan de consument en onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van de concurrentie. Wie zich niet focust op een bepaalde strategie en van alles een beetje doet, blinkt nergens in uit en moet daardoor op den duur de strijd om de ideale positie in de markt staken.
Focussen op kwaliteit
Hoe wordt dit in de praktijk toegepast? Neem bijvoorbeeld Apple. Waar leggen zij de focus? We kennen dit merk allemaal als een innovator met producten van hoge kwaliteit (al zijn de meningen daarover verdeeld). Hiermee richt Apple zich vooral op de strategie Product leadership. Het merk wil zich onderscheiden door te focussen op kwaliteit van het product en het continu ontwikkelen ervan. Dit zorgt ervoor dat hun producten tot het dure segment behoren.
De volgende strategie mag worden gezien als een tegenhanger van bovenstaande: Operational excellence. Hierbij wil de organisatie vooral kosten drukken door haar producten of diensten tegen lage prijzen aan te bieden. Als je dit leest, welk merk schiet dan als eerst te binnen? Wellicht de Hema. Dit bedrijf heeft een breed assortiment van producten tegen relatief lage prijzen. Zij kunnen hun producten goedkoop aanbieden doordat zij aandacht besteden aan het uitvoeren van alle bedrijfsprocessen. Efficiëntie is key.
Het laatste voorbeeld vult de derde en daarmee laatste strategie, Customer intimacy, met verve in: Coolblue. Hun slogan zegt het al: ‘Alles voor een glimlach’. Hiermee bedoelen zij natuurlijk de glimlach van de klant. Bij customer intimacy draait namelijk alles om de consument. Snelle bezorging, klantenservice en het op maat aanbieden van producten; het zijn zaken waar zij zich in willen onderscheiden van de rest. Als de klant maar koning is en blijft.
Als bedrijf kun je nou eenmaal niet overal in uitblinken, zeker niet in een steeds heviger concurrerende markt. Onderscheidend zijn, daar draait het om. Toch is het wel zaak dat je je niet blind staart op één discipline. Ga je bijvoorbeeld voor Product leader en leg je de focus op de ontwikkeling van het product, dan moet natuurlijk wel de service op orde zijn om het bij de consument te krijgen.